"Harapul" si speranta de Lelia Mihail publicat la 27.07.2009
"Harapul" si speranta
     Cuvantul harap este un peiorativ care ii desemna pe robii vladicilor din Tarile Romane. In popor a ramas denumirea "negru ca un harap". Dar harap vine de la arab si arabii nu erau negri doar arsi de soarele desertului.
In documente din strainatatea evului mediu se foloseste termenul de Arabia pentru teritorul romanesc. Tot cu intelesul de negru. De alfel turcii numeau tarile romane Kara-Iflak si Kara-Bogdania iar lui Stefan cel Mare ii spuneau Kara-Stefan.
Ce este cu acest NEGRU?
Este vorba de centrul primordial, centru intunecat din care provine lumina.
Fiecare ciclu prin care trece o civilizatie are mai multe centre spirituale la diferite perioade. Dar totul incepe si se termina in acelasi centru.
In cazul arienilor centrul primordial a fost in Dacia si s-a tot miscat catre est, ajungand si in Orientul Mijlociu ca acum sa se intoarca in Dacia.
     Oamenii care locuiesc in centrul spiritual sunt arsi de focul ceresc, eterul, de unde vine si numele de Etiopia. In acelasi timp ei sunt si oameni ai luminii, SAR. Denumirea locului geografic este uneori Siria, tara soarelui.
Asa ca entitatile din centrul primordial al unei perioade sunt: sarabi, harapi, harabi, arabi..
     Issus spunea :"foc am venit sa aduc, sa ardeti". Desigur ca nu voia sa spuna :arde-v-ar focul! in sensul folosit de noi in prezent.
Se referea la armonizarea omului cu cele 5 elemente. Eterul este focul in care sa ardem. Dar cum este al cincilea element, inseamna ca celelalte sunt deja armonizate.
Aceasta este TRANSCENDEREA.
Pana nu ne aprindem suntem doar pamant si apa, suntem stinsi. Nu suntem harabi.
Si nici fii ai luminii, albi. Trebuie sa devenim androgini, ying-yang, Harap-Alb.
     Mai toate numele mari din evul mediu aveau supranume de Negru, Neagoe, Corvin etc.
Toti erau initiati si in diferite etape de indumnezeire I.O. - indumnezeit om si nu O.I - omul inferior. De aici vine denumirea de oaie pentru omul cazut in disgratie.
Toti domnitorii valahi din evul mediu semnau IO Mircea (Bogdan) voivod. Toti erau absolventi ai scolii de initiere a Preotului Ioan. Toti erau arsi, negri, harabi.
Dar si marii boieri, care se numeau in aceasta parte de lume BANI. Ori banii care erau negri erau si arabi bania era un grad lumesc) si ca sa se deosebeasca de boierii obisnuiti se numeau BANI SI ARABI care a devenit Basarabi. Deci basarab este o functie, un grad spiritual nu un nume.
     In Moldova, nefolosindu-se denumirea de ban nu exista functia de basarab ci doar "arabi", harapi, harabagii.
Deci un initiat de rang inalt in Moldova era harabagiu.
     In prezent despre harabagii se stie ca erau comercianti ambulanti. Traversau toata Moldova cu carutele cu marfa. Erau considerati foarte destepti intrucat cunosteau foarte multe istorii, aveau multa experienta pe care erau dispusi sa o impartaseasca oricui cerea un sfat.
Harabagiul era deci un "ars", cel care contine in fiinta lui eterul,focul ceresc,un indumnezeit. Era arabul aga adica seful arabilor.
     Acel om, odata cu marfa sa, aducea si un "fior" ceresc in intunericul caderii umane. Si prin povestiri, sfaturi, indemnuri, lasa o dāra de speranta in sufletele oamenilor. Speranta intoarcerii la ordinea divina.

     Peste tot pe unde trecea, harabagiul aducea cu el speranta, care producea in om un foc fluid, o lava.
Omul devine astfel o entitate cu LAVA IN EA. Lavinia. lava = foc fluid
in = in interior, coborit, intrupat
Ea, Ia = diferite nume ale divinitatii
Lava care se rarefiaza cu timpul si devine lumina, astfel incat poate vedea Calea catre "acasa".
     Cam acelasi lucru ne relateaza si povestea despre Sfanta Sofia si fiicele sale, o povestioara simpla, destinata celor stinsi.
Povestea numelor este mult mai interesanta pentru cine "are urechi de auzit".
Sofia = intelepciune
Credinta = fiica cea mare, intaia nascuta
Speranta = fiica mijlocie
Iubirea = fiica cea mica
Observati ca in toate povestile copilul cel mic inglobeaza cele mai multe calitati. Asta este pentru ca reprezinta cumulul de cunoastere si de calitati cucerite de parinti pana la venirea lui pe lume (despre faptul ca erau fete si nu baieti vom vorbi cu alta ocazie).
     Putem conchide ca intelepciunea aduce 3 daruri omului care urca treptele devenirii.
Treptele se urca pe rand si in aceasta ordine.
La inceput omul "azvarlit din Rai" CREDE din adancul sufletului ca nu e parasit, ca este vegheat de cineva binevoitor chiar si in "uraciunea pustiirii".
In momentul in care credinta-i devine ferma, speranta si-a facut aparitia.
Povestea crestina nu ne spune ce mare diferenta de "varsta" este intre sora mijlocie si cea mica. Dar oricine dintre cei care au transcens sau sunt pe cale, stie cata "distanta" este intre speranta si iubire. Cate trepte sunt de urcat.......
Cel care e un maestru in intelesul ascuns al numelor este desigur Ion Creanga, mare initiat.
Un singur exemplu: Mos Nechifor Coţcariu, harabagiul nostru.

     mos = intelept, cunoscator (vezi obiceiul cu batranii satului care erau judecatori)
nechifor = cel care transmite prin viu grai, vorbaret, gura-bogata
cotcar = glumet, spiritual
Si in prezent unui om glumet i se spune spiritual. Pretiosii spun ca persoana respectiva a facut un spirit, nu folosesc cuvantul gluma.
Prin asta se afirma ca gluma e rodul spiritului, nicidecum a mintii.
De aceea gluma nu e la indemana oricui.
Oamenii care nu ard nu pot "gusta" glumele si nici nu le pot face, oricata pregatire si studii de specialitate ar avea.
Putem spune ca : inteleptul care transmite prin gluma adevarurile esentiale, este traducerea pentru MOS NECHIFOR COTCARIUL, harabagiul nostru.
De ce insist asupra numelor?
Pentru ca este o treapta a transcenderii. Aflarea NUMELUI.
Daca am intelege si am executa cerinta numelor noastre pamantene macar......
     Venim intr-o familie al carui nume il primim la nastere. Acela e numele menirii noastre.
Apoi primim un prenume care desemneaza obligatia noastra in acea familie.
     Casta stapanitoare in Dacia dadea regi si preoti. Harapul sau Sarabul erau detinatorii ambelor functii rege-preot.
rege- preot = Ionescu (cu toate variantele)
preot = Popa, Popescu( cu toate variantele)
rege = Voda, Craiu, Craiescu, Domnu etc.

     Daca ne gandim cam cati ionesti si popesti sunt in tara noastra, ar fi cazul sa ne cutremuram de sfintenia existenta aici "de cand lumea". Pe care n-o mai respectam ca sa nu ne mai respecte nici ea. Numai daca ...nu ne razgandim.