Data Titlul Articolului Autor Continut
27.06.2009 Coelo - Partea III de Constantin Noica Daca, trecīnd acum de la constiinta cunoscatoare la cea traitoare,chibzuiesti ceva mai bine, te īncredintezi ca omul modern nu poate īncerca altceva,
07.11.2008 Coelo - Partea II de Constantin Noica Ce īnseamna asadar „fapt“ īn materie de gīndire? De cīnd am īnceput sa fim pozitivisti cu totii, prin urmare cu mult īnainte de veacul al nouasprezecelea, primul lucru pe care-l cerem unei gīndiri e sa se acorde cu faptele. Daca cineva teoretizeaza īntr-o materie anumita, lumea asculta cītava vreme, apoi īntreaba: foarte bine, dar teoriile acestea dau socoteala de fapte?
04.11.2008 Coelo - Partea I de Constantin Noica De obicei, istoria e facuta pentru a salva trecutul, nu pentru a-l compromite. Nu procedeaza īn orice caz asa istoricul stiintelor? Ceea ce-l īnsufleteste, mai presus de toate, este o hotarīta groaza fata de neadevar, grija de a nu lasa pe oameni sa creada ca au doar ani de superstitie si de absurditati.
02.10.2008 Mathesis - Partea IX de Constantin Noica M-am gīndit multa vreme cum am putea face ca ideile noastre sa devina starile noastre de corp. Dar numai misticii cunosc tainele corpului si imnurile prin care sa-l īnsufleteasca. Ei singuri stiu sa si treaca vointa īn sīnge. Cum as vroi sa le fur arta lor de a patimi!
26.09.2008 Mathesis - Partea VII de Constantin Noica …Si abia acum īnteleg de ce spunea Platon ca Dumnezeu geometrizeaza. Caci Divinitatea e singura, nu-i asa? Prin excelenta singura. Si ce poate face fiinta singura, inteligenta singura, pura, decīt geometrie? Nu din frica. Lui Dumnezeu nu i e frica de singuratate, ca noua. Nici din necesitate. Pentru Dumnezeu nu exista necesitate.Ci din vointa de a trai, īntr- un fel, vesnicia dinauntrul lui.
24.09.2008 Mathesis - Partea VIII de Constantin Noica Cīnd treceam pe līnga casa aceea care se darīma, fumegīnd de praf, si din care nu mai ramasese īntreg decīt golul unei usi — mi-am adus aminte de problema totului si a partilor, de īntrebarea glorioasa a lui Leibniz: poate casa fugi printr-o usa? — pe care nu reusea nimeni s o īnlature.
23.09.2008 Mathesis - Partea VI de Constantin Noica Cīteodata nu numai Dumnezeu, dar toate lucrurile īmi par ca si cum ar fi.La ce bun mai mult? Daca pot sa traiesc bine īntre fantome alerte, de ce sa ma īngrop īntre realitati de plumb?Tineti minte povestea celor trei zīne? O nascocise un poet , īntr o zi
22.09.2008 Mathesis - Partea V de Constantin Noica Daca un lucru nu este, unu este īnca si cu el toata lumea. Nimic nu dispare, totul se īntoarce la unu.El este a, el e b si tot el z. El este alfa si omega. O lume īntreaga e īn el, toata lumea cantitatilor e īn el. Caci toate sīnt īn unu, si unu este peste tot.
23.08.2008 Mathesis - Partea IV de Constantin Noica Asadar sa īntorc lumii spatele. De ce sa nu īncerc? Am vazut atītia oameni care au intrat īn lume si s-au pierdut acolo. Imposibilitatea de a face orice.Nu v-a fost niciodata frica? N-ati avut niciodata o frica, asa, fara continut, o frica formala, frica de tot, groaza de a īncerca cel mai mic lucru?
22.08.2008 Mathesis - Partea III de Constantin Noica Asa s-a nascut, poate, adevarul linear, actul pur, ideea.
Daca geometria s-a nascut īntr-alt fel si nu atīt de accidental, cu atīt mai bine. Dar, adevar sau simpla legenda, versiunea aceasta asupra originii geometriei e capabila sa ofere o semnificatie neasteptata pentru destinul omului
11.07.2008 Mathesis - Partea II de Constantin Noica Un om plin de constiinta istoricitatii e un om care se risipeste,care traieste de azi pe mīine, asa cum au trait toti oamenii de azi pe mīine.Ce-i pasa ca viata sa nu dovedeste nimic? Nici o viata n-a dovedit nimic. Sa traim frenetic viata noastra, caci n-avem de dat socoteala nimanui.
10.07.2008 Mathesis - Partea I de Constantin Noica Este astazi un lucru bine asigurat īn stiinta faptul ca, din punct de vedere al formei, tot universul, ca si orisice parte a lui,pot fi īnglobate īntr o expresie de forma f(x, y, z). Ba un om de stiinta contemporan se gīndea chiar la posibilitatea de a scrie ecuatia unei statui, a statuii lui Venus din Milo, de pilda.